top-offer-osteopatia.jpg

Osteopatia

Osteopatia to metoda diagnozowania i leczenia manualnego szeroko znana i praktykowana w Stanach Zjednoczonych oraz Europie Zachodniej. Osteopata jest najczęściej wykwalifikowanym fizjoterapeutą z dodatkowym wykształceniem w terapii osteopatycznej.

Osteopatia jest dziedziną z ponad stuletnią tradycją, która zajmuje się diagnozowaniem oraz leczeniem pacjenta. Opiera się na twierdzeniu, że organizm ludzki stanowi całość zarówno w ujęciu strukturalnym jak i z uwagi na aspekt chorobowy. Wszelkie zachodzące procesy są ze sobą wzajemnie powiązane na dwóch płaszczyznach: fizycznej oraz duchowo-psychicznej. Głównym założeniem metody osteopatycznej jest to, że organizm człowieka traktowany jest jako integralna całość. Z tej przyczyny zachodzące w niej procesy są ze sobą powiązane, a organizm posiada zdolność do autoregulacji. Dlatego badanie osteopatyczne nie może ograniczać się do wybranego obszaru ciała pacjenta.
Zadaniem badania i terapii osteopatycznej jest znalezienie pierwotnych przyczyn dolegliwości nawet w odległych częściach ciała od miejsca aktualnej dolegliwości.

Podejście osteopaty-fizjoterapeuty do pacjenta zawiera zarówno proces diagnostyczny jak i terapeutyczny. Głównym narzędziem pracy osteopaty jest umysł, który kieruje pracą dłoni. Reasumując to wiedza i głębokie holistyczne rozumienie pacjenta w jego złożoności i wyjątkowości, pozwala na skuteczne użycie rąk w celu poznania problemu i wdrożenia leczenia.

Pacjentami w gabinecie osteopatycznym są dorośli i często nierzadko dzieci. W gabinetach w Niemczech spotka się np. mamy z niemowlętami urodzonymi przez cięcie cesarskie, gdzie osteopata bada dziecko z blokadami i napięciami, które niemowlę często ponosi podczas samego porodu, jak i w trakcie ciąży. W rezultacie zaburzenia te można usunąć stosunkowo szybko i całkowicie bezboleśnie za pomocą terapii doświadczonego osteopaty.

W osteopatii wykorzystywane są przede wszystkim następujące techniki:

• manipulacje stawowe

• mobilizacja stawów

• techniki energii mięśniowej

• techniki GOT (General Osteopathic Treatment)

• narzędzia metod mięśniowo-powięziowych

• osteopatia czaszkowo-krzyżowa (craniosacralna)

• osteopatia trzewna (wisceralna)

Do najczęstszych dolegliwości leczonych przez osteopatów należą:

• bóle kręgosłupa

• dyskopatie

• bóle stawów obwodowych